DIKU 2. dels kursus

Automatisk Navigation.


Sidst rettet tirsdag den 4. februar 1997, qwer@diku.dk


Indhold


Kursusbeskrivelse

I nedenstående tentative kursusplan er angivet tider, emner og øvelser. Vi fremlægger state of the art indenfor visual navigation og kaster os af karsken bælg udi laboratorieøvelser. Auditiv retningsbestemmelse vil blive sporadisk omtalt.

Nar mennesker og dyr navigerer i deres omgivelser, bruger de utvivlsomt bade syn og hørelse, ved landing, når forhindringer skal undviges, når bytte eller partner skal fanges, når værktøjer og føde skal opsamles. Disse færdigheder kan modelleres og studeres i deres egen ret og kan anvendes til robotstyring, selvkørende automobiler og automatisk flynavigation. Industrielle anvendelser synes legio. Kurset vil hovedsagelig lægge vægt på de tekniske anvendelser, men også referere til psykofysiske forsøg. Enkle teknikker vil blive gennemgået og straks omsat i laboratorieøvelser. Der vil blive orienteret om nystartede EU projekter, lærerne deltager i. Mulighed for deltagelse i disse er til stede.

Læg mærke til, at øvelserne er obligatoriske og danner grundlag for den mundtlige kreditgivning via dokumentation af jeres udbytte heraf, 2-4 sider pr. øvelse a la gymnasiets fysikrapporter, gerne afleveret i mindre grupper, også gerne enkeltvis. Spilleregel: En opgave, der ikke er afleveret til tiden, er ikke afleveret - det er logik. Råd: Kom og deltag aktivt i de regulære forelæsninger, gå i gang med øvelsen med det samme og brug så spørgetimerne til opklaring af dunkle punkter og luftning af geniale indfald.

Erfaringen viser, at man bliver grebet af dette laboratoriearbejde med kørende kameraer, lyspulte, farveskalaer og spøjse programmer og uvægerligt får inspiration til skriftlige arbejder. Så er tiden inde til at entrere et skriftligt projekt. Gør det ligeså snart I føler fingrene krible behageligt, mundvigene trække i undren over resultaterne eller bare lyst til det der. Der er garanti for ugjorte projekter i alle størrelser, alm. 2-6 pkt. skr. arbejder, specialearbejder, afgjort også licentiaterbejder og hvad mere er. Projekter i alle størrelser er mulige. Sig til! Vejledning hver uge indtil midsommer, specialer og licantiaterbejder også gerne derefter.


Kursusplan

Tid Emne Øvelse
4.2/11.2
Spejlkamera.
Afstandsmaling.
Kamerakalibrering.
01: Nærpunktafstande.
02: Brændvidde af optik.
18.2/25.2
Kollisionsestimater.
Hvor lang tid til kontakt?
Frit falds estimater.
03: Skinnerobotstandsning.
04: Grib bolden simulering.
4.3/11.3
Optisk bevægelse.
Flow Constraints.
Landskabsbedømmelse.
05: Gråtone og kurveflow.
06: Afstand og form beregning.
18.3/25.3
Scenebestemmelse uden koordinater.
Nytten af horisonter.
Den ambulante iagttager.
07: Relative dybdebestemmelse.
08: Egenbevægelsesmålinger.
1.4/8.4
Linjeestimater.
Optiske vinkler.
Teksturmærker.
09: Wireframe modelopbygning.
10: Orientering af græs og grus.
15.4
VIRGO: EU projekt i robotnavigation.
Sidste nyt fra partnerlaboratorierne.
22.4
ALCATECH: Nye kamerafilosofier.
Biologiske inspirationer og modeller.

Vel mødt fra Jens Arnspang, arnspang@diku.dk, og Knud Henriksen, kaiip@diku.dk, samt Fredrik Bergholm, Kungeliga Tekniska Hogskola, Stockholm.


Programmel

Til bestemmelse af origo og braendvidde benyttes
matlab samt Origo Toolbox.